Sidste nyt

Kontaktbladet april 2025

Info fra generalforsamlingen den 25. marts 2025 og ændring af bestyrelsen

Ved generalforsamlingen var der valg til bestyrelsen. Ivan Sørensen udtrådte af bestyrelsen og afgik derfor som mangeårig formand.

Nyvalgt til bestyrelsen blev Kurt. B. Jensen.

Bestyrelsen konstituerede sig efterfølgende som følger:

Formand Kurt B. Jensen

Næstformand Arne Jørgensen

Sekretær Morten Kirkebæk Nielsen

Vandværkspasser Per Skibsted Kristensen

Kasserer Niels Peter Jakobsen

Du kan finde bestyrelsens beretning for året 2024 og regnskabet for 2024 på vandværkets hjemmeside www.SDVand.dk

 

SMS-service

I marts måned sendte vandværket en velkomsthilsen til alle forbrugere, der er tilmeldt vores nye SMS-service. Nogle fik velkomsthilsenen via mail eller i E-boks.

Det viser sig, at alene knap 70% af forbrugerne er tilmeldt vores SMS-service. Vi vil meget gerne have endnu flere tilmeldt denne service.

Som vi tidligere har informeret om, er formålet med servicen, at vi mere målrettet kan informere de berørte om f.eks. driftsforstyrrelser, ledningsbrud m.v. Vi vil aldrig fremsende reklame – udelukkende informationer vedr. vandværkets drift.

Du kan tilmelde dig – eller afmelde dig – via vores hjemmeside www.SDVand.dk.

  • Klik på bjælken SMS-service
  • Indtast dit telefonnummer og tryk for at få tilsendt pinkode via SMS
  • Indtast pinkoden og tryk OK

Herefter får du et oversigtsbillede, hvoraf det fremgår, hvilke adresser, der er tilmeldt dit telefonnummer. Hvis der ikke fremgår en adresse, er dit telefonnummer ikke tilmeldt.  Det kan du så gøre ved at klikke på: Foretag en tilmelding. Derefter kan du indtaste adresse og ellers følge vejledningen videre.

Vandværket opfordrer til, at hver husstand/adresse alene tilmelder 2 telefonnumre.

De oplysninger, du giver os i forbindelse med oprettelse i vores SMS-Service, bliver kun anvendt i forbindelse med SMS-servicen og bliver IKKE videregivet til tredjepart.

 

Kontaktbladet januar 2025

 SMS-service

Vandværket er sammen med firmaet Blue Idea ved at etablere en SMS-service. Vi har ikke tidligere haft en sådan service tilknyttet vores eget vandværk.

Formålet med servicen – som for øvrigt er gratis for den enkelte forbruger – er, at vi mere målrettet kan informere de berørte om f.eks. driftsforstyrrelser, ledningsbrud m.v.

Herudover vil vi kunne oplyse om forestående vedligeholdelse eller reparationer af vores forsyningsnet, så forbrugeren på forhånd er gjort opmærksom på at der lukkes for vandet i en nærmere specificeret periode. Vi vil aldrig fremsende reklame – udelukkende informationer vedr. vandværkets drift.

Hvis dit mobilnummer er offentligt tilgængeligt, bliver du automatisk tilmeldt ordningen. Men hvis du har mobiltelefon via din arbejdsplads, har taletidskort eller hemmeligt nummer, skal du selv tilmelde dig via vandværkets hjemmeside, hvis du ønsker at bruge den gratis sms-service. Der kan alene tilmeldes danske telefonnumre.

Du kan også tilmelde flere mobilnumre eller en mailadresse.

Ønsker du ikke at modtage sms fra os, kan du også afmelde ordningen via hjemmesiden.  Ligesom du også kan afmelde irrelevante telefonnumre, som er tilknyttet adressen.

Det der kommer til at ske er, at vandværket her inden jul forsøger at kontakte dig via SMS eller via E-boks med en velkomsthilsen med en kort information om ordningen. Da test viser, at vi formentlig maksimalt kan nå ud til ca. 70 % af forbrugerne med SMS, gør vi også brug af E-boks. Så når vi måske op på 90%.

Bemærk venligst:

De oplysninger, du giver os i forbindelse med oprettelse i vores SMS-Service, bliver kun anvendt i forbindelse med SMS-servicen og bliver IKKE videregivet til tredjepart.

 Vores hjemmeside er www.sdvand.dk

Vintersikring af vandurene

I sidste nummer af Kontaktbladet informerede vi om vintersikring af vandurene. Vores nye vandure måler temperaturen i rummet, og vi har allerede  – f.eks. den 29. november – fået info om, at nogle vandure sidder i rum med 5 plusgrader eller derunder.

Et relevant spørgsmål kunne selvfølgelig være, hvorfor vandværket ikke sender information til forbrugere, hvor vanduret sidder i et koldt rum. Vi undersøger p.t. muligheden for, om en advarsel kan indbygges i vores kommende nye SMS-service. Problemet kan dog være, at Kamstrup-systemet sender informationer med op til 2 – 3 dages forsinkelse. Og så kan det være for sent.

Så vi vil lige gentage opfordringen fra sidst.

Det er alene forbrugerens eget ansvar at sikre, at vanduret er sikret mod frostsprængning. Sprænges vanduret eller i øvrigt bliver ødelagt som følge af frost, sker udskiftning og reparation for forbrugerens regning ligesom forbrugeren selv skal betale for vandspildet. En udskiftning af vores nye digitale vandure kan let løbe op i 3 – 4.000 kr. Sidder vanduret i uopvarmede udhuse eller boliger skal der altså frostsikres.

 

Kontaktbladet oktober 2024

Udskiftning af vandure

Gl. Kjellerup Smedie har nu afsluttet opsætningen af de nye digitale vandure.

Nu har vi her i slutningen af august fået vandurene koblet op på systemet hos Kamstrup. Vandurene har forbindelse med systemet via telefonnettet. Her fra starten mangler vi kun at få kontakt med 4 vandure. Her vil vi kontakte forbrugeren for at få afklaret problemet. Måske skal der sættes en antenne på vanduret. Dette vil ske for vandværkets regning.

Med det nye digitale system kan vi løbende følge vandforbruget hos den enkelte forbruger, og der er i systemet indbygget forskellige afvarsler om muligt brud eller mulig løbende læk i vandrørene i huset.

Det, vi får advarsel om, kan f.eks. være et konstant forbrug på f.eks. 10 liter vand i timen døgnet rund. Det lyder måske ikke af meget, men på årsbasis bliver det alligevel til godt 80 m3 på et år. Og med en pris på ca. 50 kr. inklusive afledning pr. m3 bliver det alligevel en betydelig udgift.

De første 2 uger efter igangsætning af systemet har vi allerede varslet 4 forbrugere om muligt vandspild.

Vintersikring af vandurene

Om et par måneder kan vi jo forvente at få nattefrost. Her kan der være risiko for, at vanduret eller vandrørene tager skade eller sprænges af frosten.

Det er alene forbrugerens eget ansvar at sikre, at vanduret er sikret mod frostsprængning. Sprænges vanduret eller i øvrigt bliver ødelagt som følge af frost, sker udskiftning og reparation for forbrugerens regning ligesom forbrugeren selv skal betale for vandspildet. En udskiftning af vores nye digitale vandure kan let løbe op i 3 – 4.000 kr. Sidder vanduret i uopvarmede udhuse eller boliger skal der altså frostsikres.

Vores nødstrømsgenerator virker.

For et par år siden fik vandværket installeret en nødstrømsgenerator, som skal sikre, at der ved stømafbrydelser stadig kan pumpes vand ud til forbrugerne. Medio august havde hele egnen en længere stømafbrydelse, og systemet virkede. Nødstømsgeneratoren startede op efter kort tid og det hele virkede efter planen. Så kræver det bare, at vi har noget diesel på lager.

 

Kontaktbladet juli 2024:

Udskiftning af vandure

Gl. Kjellerup Smedie er nu stort set færdige med udskiftning af vandure hos vores 425 forbrugere.

Næste skridt er at få de digitale vandure koblet op på systemet hos Kamstrup. Vandurene har forbindelse med systemet via telefonnettet. Ifølge Kamstrup er der ret god dækning her i området.

Men viser dækningen hos enkelte forbrugere ikke at være tilstrækkelig, kan det være nødvendigt at koble en antenne på vanduret. Dette vil ske uden omkostninger for den enkelte forbruger.

Nødforsyningsledningen mellem vores vandværk og Ndr. Hvam Vandværk.

Arbejdet med etablering af nødforsyningsledningen mellem vores vandværk og Ndr. Hvam vandværk er tæt ved at være afsluttet. Dette har desværre givet enkelte afbrydelser i vandforsyningen.

Formålet med nødforsyningsledningen er, at vi i hvert fald en længere periode kan forsyne Vium – Hvam med vand, hvis der opstår problemer med forsyningen der. Modsat kan Ndr. Hvam Vandværk forsyne os med vand, hvis der opstår problemer hos os.

Forbrugernes betaling for vand fra vandforsyningen.

Det er Silkeborg Forsyning, der på vegne af vandværket opkræver betalingen for vand hos forbrugerne. Opkrævningen sker i 3 rater. Primo februar, primo maj og primo september.

Desværre ser vi en stigning i antallet af forbrugere, der ikke får betalt til tiden, og som derfor skal rykkes med gebyrer til følge. Nogle siger blandt andet, at de ikke har fået en opkrævning. Og at det første de får er en rykker.

En god ide er at logge ind på Silkeborg Forsynings hjemmeside, vælg Selvbetjening, vælg Velkommen til minForsyning, vælg Log ind til minForsyning med MitID. I venstre kolonne kan du f.eks. vælge mellem:

Mine oplysninger: Her vil det være muligt at se om der er anført f.eks. e-mailadresse og mobilnummer. Dette er vigtigt for vores mulighed for kontakt.

Betalingsform: Her kan du se, om du er tilmeldt Betalingsservice. Og at det muligt at vælge betaling via MobilePay.

Notifikationer: Her kan ske tilmelding til MobilePay. Under Faktura kan du tilmelde dig information på mail om ny faktura.


Kontaktbladet marts 2024

Udskiftning af vandure

Primo marts mangler vandværket fortsat at udskifte ca. 100 vandure til de nye digitale modeller. Som tidligere omtalt i januar-bladet foretages udskiftningen af Gl. Kjellerup Smedie, der kontakter den enkelte forbruger ca. 1 uge i forvejen. Nogle tror tilsyneladende, at det er telefonsælgere eller andet ”godtfolk”, der ringer.

Er det telefonnummer 42446517, der ringer, så er det altså Sandie fra Gl. Kjellerup Smedie, der ringer. Så tag venligst telefonen.

De nye vandure kan ligesom de gamle vandure IKKE tåle frost. Der har i vinter været eksempel på frostsprængning. Vandværket skal derfor opfordre til, at I som forbrugere foretager frostsikring af vanduret, hvis det sidder i uopvarmede rum. Hvis der sker frostsprængning af eller anden skade på vanduret, der det alene forbrugerens ansvar.

Nogle forbrugere har studset over målingerne på de nye ure. De nye ure viser også forbruget i liter. Står der 2,125 i tælleren er det altså 2 m3 og 125 liter.

I/S Sjørslev – Demstrup Vandforsyning er nu Sjørslev – Demstrup Vandforsyning AMBA

I først den ordinære generalforsamling i marts 2023 og efterfølgende ekstraordinære generalforsamling i april 2023 blev det besluttet, at interessentskabet pr. 1. januar 2024 skulle overgå til et AMBA – andelsselskab med begrænset ansvar.

De to væsentligste begrundelser for overgang til AMBA er for det første, at den enkelte forbruger i et AMBA ikke hæfter solidarisk med hele sin formue, hvis vandværket kommer i økonomisk uføre. Det gør man i et I/S. For det andet er forventningen hos foreningen Danske Vandværker, som vandværket er medlem af, at man på et tidspunkt kan blive nødt til at indberette alle forbrugere med cpr.nr., navn o.s.v. til SKAT. Dette slipper man så for i et AMBA.

I praksis betydet skiftet til AMBA ikke noget for den enkelte forbruger. Vandværket leverer fortsat drikkevand til alle forbrugere i vores forsyningsområde – og i samme kvalitet.

De kontaktoplysninger I som forbrugere har anvendt til vandværket, er fortsat gældende. Det gælder både kontaktpersoner, telefonnumre, e-mailadresse m.v.

SMS-service

Vi skrev i januar-nummeret, at Silkeborg Forsyning på vandværkets vegne kan sende sms til forbrugerne ved ledningsarbejder eller andre forhold af betydning for levering af vand. Denne service har Silkeborg Forsyning meddelt os, at de ikke kan yde længere. Bestyrelsen arbejder med en anden model. Vi kan dog se, at der stadig er mange husstande, hvor Silkeborg Forsyning ikke har et mobilnummer eller andre kontaktoplysninger. Gå derfor ind på Silkeborg Forsynings hjemmeside og tilmeldt jer med kontaktoplysninger som sms eller mail.

Generalforsamling den 2. april 2024

Generalforsamlingen er fastsat til den 2. april kl. 19.00 i Egnscentrets mødelokale.

Kontaktbladet december 2023

Udskiftning af vandure

Vandværket starter her i december med udskiftning af vores 10 år gamle vandure. Det er Gl. Kjellerup Smedie, der foretager udskiftningen af de 425 vandure. Udskiftningen vil først være afsluttet ind i 2024.

Gl. Kjellerup Smedie vil telefonisk kontakte den enkelte forbruger for at aftale tidspunkt for udskiftning. Dette vil ske ca. 1 uge før den forventede udskiftning. Selve udskiftningen kan normalt klares på maksimalt 1 time.

De nye vandure fra Kamstrup er en digital model. Dette betyder bl.a., at årsaflæsningen af forbruget vil ske automatisk. Andre fordele er bl.a., at vandurene kan give alarm til vandværket ved pludselige stigninger i vandforbruget eller andre unormale mønstre i vandforbruget. Dette kan være med til at afsløre eventuelle brud på vandrør, løbende toiletter m.v.

SMS-service

Silkeborg Forsyning kan på vandværkets vegne sende sms til forbrugerne ved ledningsarbejder eller andre forhold af betydning for levering af vand. Vi kan dog se, at der stadig er mange husstande, hvor Silkeborg Forsyning ikke har et mobilnummer. Gå derfor ind på Silkeborg Forsynings hjemmeside og tilmeldt jer denne sms-service.

Grundvandsbeskyttelse

Der er meget fokus på beskyttelse af vores grundvand. For vores vandværk betyder det, at der skal beskyttes dels omkring vores boringer (ved vandværket), dels omkring indvindingsområdet (området hvor grundvandet pumpes fra). Beskyttelsen kan ske ved, at der bliver forbud/sker begrænsninger i brug af gødning og sprøjtemidler i områderne. Dette betyder så, at den enkelte landmand sker have en erstatning for disse begrænsninger. Finansieringen af disse erstatninger vil ske ved at forbruget af vand pålægges en afgift.

I 2024 tages der fat på de ca. 2,5 ha omkring vores boringer. Der er endnu ikke taget stilling til afgiften pr. m3 vand. Derfor har bestyrelsen besluttet, at der indtil videre ikke opkræves en afgift for 2024.